Πρόγραμμα Κοινωφελούς Εργασίας για την ανάπτυξη Κοινωνικών Αγροκτημάτων

Πρωτοβουλία ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟΥ

Οργανώσεων Κοινωνίας Πολιτών

 

Για πρόγραμμα Κοινωφελούς εργασίας

Για την ανάπτυξη Κοινωνικών Αγροκτημάτων

 

Προς:

Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης

Υπουργό κ. Τσαυτάρη

Κοιν. Υπουργείο Εργασίας

Υπουργό κ. Βρούτση

Γενική Γραμματέα κοινοτικών πόρων

Υπουργείου Εργασίας κ. Άννα Δαλαπόρτα

Θέμα: Πρόταση εφαρμογής προγράμματος κοινωφελούς εργασίας για καλλιέργειες «κοινωνικών αγροκτημάτων» με στόχο τον μακροπρόθεσμο περιορισμό της ανεργίας.

Κύριε Υπουργέ

Λαμβάνοντας υπόψη την καινοτόμο προσέγγιση για την “Κοινωνικά υποστηριζόμενη Γεωργία” της Ε.Ε. που προωθείται μέσω των θεσμικών οργάνων της Ε.Ο.Κ.Ε. και τη σχετική οδηγία που προτρέπει τις εθνικές και περιφερειακές αρχές και τα όργανα να ενθαρρύνουν και να στηρίξουν την Κοινωνική Γεωργία θεσπίζοντας ένα κατάλληλο και ευνοϊκό θεσμικό πλαίσιο. Κοινωνική γεωργία: Οικολογική περίθαλψη, κοινωνική πολιτική και πολιτική υγείας. http://www.oikopress.gr/index.php/anadimosieuseis/435-2012-12-27-15-43-35

Τους στόχους του Ε.Κ.Τ. Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου http://europa.eu/legislation_summaries/agriculture/general_framework/g24232_el.htm

 

Την πρόσφατη εμπειρία στην Ελλάδα από την εφαρμογή προγραμμάτων Κοινωφελούς Εργασίας μέσα από μνημόνια συνεργασίας Δήμων και Κοινωνικών Οργανώσεων.

Τα θετικά αποτελέσματα που προκύπτουν μέσα από την εφαρμογή της κοινωφελούς εκεί που υπάρχει σωστός σχεδιασμός και ουσιαστικό αντικείμενο δράσης.

Το Πανελλήνιο Παρατηρητήριο Οργανώσεων της Κοινωνίας Πολιτών που συγκροτείται από τα περιφερειακά παρατηρητήρια και 337 συλλογικές οργανώσεις με εμπειρία στα προγράμματα κοινωφελούς εργασίας λαμβάνει την πρωτοβουλία να προτείνει στους συναρμόδιους φορείς την πρόταση για την κατάρτιση σχετικού προγράμματος κοινωφελούς εργασίας για καλλιέργειες Κοινωνικών Αγροκτημάτων με στόχο τον μακροπρόθεσμο περιορισμό της ανεργίας.

Τα κοινωνικά αγροκτήματα είναι μια πρακτική που συναντάμε σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες και στην Αμερική που προσφέρουν λύσεις τοπικά στην αντιμετώπιση της φτώχειας και ανεργίας. Από τη μια πλευρά ενισχύουν τους “θεσμούς αλληλεγγύης” προσφέροντας προϊόντα διατροφής σε αδύναμες κοινωνικά ομάδες και από την άλλη προσφέρουν απασχόληση σε ανέργους με χαμηλή ειδίκευση, ενισχύοντας την επιστροφή και την απασχόληση στην ύπαιθρο.

Γενικότερα η ιστορία της Κοινωνικά υποστηριζόμενης Γεωργίας ξεκίνησε, στις αρχές της δεκαετίας του ’60 στην Γερμανία, την Ελβετία και την Ιαπωνία ως απάντηση στην ανησυχία για την ασφάλεια της τροφής και την αστικοποίηση της αγροτικής γης. Στην Ευρώπη, πολλές από τις φάρμες της κοινωνικά υποστηριζόμενης γεωργίας εμπνεύστηκαν από τις οικονομικές θεωρίες του Αυστριακού φιλόσοφου Rudolf Steiner και πειραματίστηκαν με κοινοτικές φάρμες εφαρμόζοντας βιοδυναμικές καλλιέργειες. Το 1965 στην Ιαπωνία, ομάδες μητέρων οι οποίες προβληματίζονταν και ανησυχούσαν για την αύξηση τη εισαγόμενης τροφής και την απώλεια καλλιεργήσιμης γης, ξεκίνησαν τα πρώτα πλάνα για τη δημιουργία CSA, τα λεγόμενα «teikei».

Η Κοινωνικά Υποστηριζόμενη Γεωργία ξεκίνησε στις ΗΠΑ το 1984. Από τότε μέχρι σήμερα, οργανώθηκαν πολλές και μεγάλες φάρμες τέτοιου τύπου σε όλη τη Βόρεια Αμερική και κυρίως Βορειοανατολικά, την ακτή του Ειρηνικού και τις άνω μεσοδυτικές πολιτείες και τον Καναδά.

Η βιωσιμότητα της Κοινωνικά Υποστηριζόμενης Γεωργίας και η εξσφάλιση απασχόλησης

  1. Ο γεωργός εξασφαλίζει εκ των προτέρων το εισόδημά του, μειώνεται το κόστος παραγωγής και οι κίνδυνοι της αγοράς.
  2. Προωθείται η δημιουργία μικρών γεωργικών εκμεταλλεύσεων.
  3. Επιτυγχάνονται για τον καταναλωτή χαμηλότερες και ανταγωνιστικές τιμές σε σύγκριση με τα συμβατικά καλλιεργούμενα προϊόντα, λόγω κυρίως της μείωσης του κόστους μεταφορών και διανομής.
  4. Καταργούνται οι μεσάζοντες και η αισχροκέρδεια ορισμένων εξ αυτών.
  5. Παράγονται καλύτερης ποιότητας προϊόντα, τα οποία τις περισσότερες περιπτώσεις καλλιεργούνται με βάση τις αρχές της βιολογικής ή βιοδυναμικής γεωργίας.
  6. Οι καταναλωτές έχουν την ευκαιρία κάποια στιγμή να επισκεφτούν τα αγροκτήματα και τις φάρμες στις οποίες παράγονται τα προϊόντα που προμηθεύονται και να διαπιστώσουν από κοντά τον τρόπο και τις συνθήκες παραγωγής.
  7. Τα προϊόντα είναι πιο φρέσκα καθώς δε χρειάζεται να μεταφερθούν σε μεγάλες αποστάσεις.
  8. Μειώνεται η μόλυνση του περιβάλλοντος από τις μεταφορές.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, η Κοινωνική Γεωργία μπορεί να συνδυαστεί στο ξεκίνημά της με την Κοινωφελή Εργασία, αφού στον τομέα αυτόν μπορούν να υπάρξουν άμεσα χειροπιαστά και μετρήσιμα αποτελέσματα. Εάν λάβουμε υπόψη ότι το πρώτο πρόγραμμα Κοινωφελούς Εργασίας διατέθηκε συνολικά για την ενίσχυση της δραστηριότητας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν υπήρξαν παραγωγικά παραδοτέα και δεν ενισχύθηκαν παραγωγικές δομές με προοπτική να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας. Στην καλύτερη περίπτωση ενισχύθηκαν κάποιες υπηρεσίες στους Δήμους, καθαρίστηκαν παραλίες, ποτάμια και πλατείες και βοηθήθηκαν υποδομές υγείας. Οι ευκαιρίες ώστε να χρησιμοποιηθεί αυτή η εμπειρία για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και απασχόλησης φαίνεται να είναι ελάχιστες. Κι αυτό έγινε γιατί ο συνολικός σχεδιασμός και τα μνημόνια συνεργασίας ήταν με τους Δήμους και χωρίς διαβούλευση με τους κοινωνικούς φορείς.

Τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι εντελώς διαφορετικά και επωφελή για την κοινωνία και την αντιμετώπιση της ανεργίας μακροπρόθεσμα εάν η ενίσχυση της κοινωφελούς εργασίας είχε παραγωγικό σκοπό, ιδιαίτερα στον πρωτογενή τομέα όπου η χρησιμότητα των προϊόντων και η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας έχει προτεραιότητα.

Με αυτές τις απλές σκέψεις αλλά και την πεποίθηση ότι η κοινωφελής εργασία στον τομέα της Γεωργίας θα πιάσει τόπο και δε θα εξανεμιστεί σε αλλότριες σκοπιμότητες με τους σκοπούς του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, το Πανελλήνιο Παρατηρητήριο προτείνει τη διαμόρφωση νέου προγράμματος κοινωφελούς εργασίας για τη Γεωργία, (όπως έγινε με το Υπουργείο Πολιτισμού) το οποίο θα στοχεύει σε μετρήσιμα αποτελέσματα μέσα από την καλλιέργεια Κοινωνικών Αγροκτημάτων.

Το Πανελλήνιο Παρατηρητήριο απευθύνει επίσης την πρόταση προς όλους τους Δήμους της χώρας στις αγροτικές περιοχές να συμμετάσχουν στην πρωτοβουλία των Κοινωνικών Αναπτυξιακών Συμπράξεων για την Κοινωνική Γεωργία με τοπικούς συλλογικούς φορείς και συνεταιρισμούς ώστε να αξιοποιηθεί συνολικά το κοινωνικό κεφάλαιο και διαθέσιμοι πόροι της κάθε περιοχής.       

Για Το Συντονιστικό

Του Πανελλήνιου Παρατηρητηρίου

  1. 1.Μακεδονίας Μπάμπης Παπαϊωάννου
  2. 2.Θεσσαλίας Κώστας Σκριάπας
  3. 3.Δυτικής Ελλάδας Δήμος Βαρβιτιώτης
  4. 4.Πελοποννήσου Ευάγγελος Σπινθάκης
  5. 5.Ιονίων Νήσων Γράψας Κώστας              
  6. 6.Αττικής Βασίλης Τακτικός
  7. 7.Πιστοποιητικός Οργανισμός Βιολογικής Γεωργίας ΔΗΩ

Αναζητήστε στην Οίκοpress

Βασίλης Τακτικός

Βασίλης Τακτικός - προσωπικός ιστότοπος

Επισκεφθείτε επίσης

 

bio trikala logo

ΑΜΚΕ Ερύμανθος

Social Activism

paratiritiriokp

solon

Ερύμανθος Κοινωφελής Εργασία

edo-mko

Επισκεφθείτε τα Blog Μας

TheBlogIconBlogger 

Πανελλήνιο Παρατηρητήριο

Βασίλης Τακτικός – Συγγράμματα για την Κοινωνική Οικονομία

Δημοσιογραφία Πολιτών

Συμμετοχική Δημοκρατία

Η Επανάσταση των Social Media

Πράσινες Πόλεις

Υδάτινοι Πόροι και Περιβάλλον

Διαδραστική Παιδεία μέσω της Τέχνης

Κοινωνικά Υποστηριζόμενη Γεωργία

Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας

Social Activism in the World

Κοινωνική Οικονομία

 

Συμπράττων φορέας

Περιφέρεια Αττικής