Κρυμμένοι άσοι στο μανίκι του ηλεκτρονικού εμπορίου

Γράφει η Κωνσταντίνα Μπαλάσκα,

Χημικός

 

Με αφορμή την «Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου» η οποία για φέτος ορίστηκε και διοργανώθηκε στις 5 Φεβρουαρίου, έχουμε να παρουσιάσουμε μια άλλη πτυχή της Ασφάλειας στο Διαδίκτυο, αυτήν που αφορά στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο.

 

Συνήθως μας διαφεύγει το κομμάτι αυτό του διαδικτύου, μιας και μεγάλο μέρος της σκέψης μας πιάνει, προφανώς και δικαιολογημένα, το θέμα των παιδιών στο ίντερνετ και πώς θα τα προστατεύσουμε από κακόβουλους ανθρώπους.

Το θέμα του ηλεκτρονικού εμπορίου, παρ’ όλα αυτά, είναι αρκετά σημαντικό, μιας και οι έμποροι αρχίζουν να διευρύνουν τις δραστηριότητές τους και στο διαδίκτυο ελπίζοντας σε περισσότερα κέρδη. Επίσης όλο και περισσότεροι καταναλωτές δελεάζονται από αυτού του είδους τις συναλλαγές αφού δεν χρειάζεται να σηκωθούν ούτε από την καρέκλα τους και με τη χρήση καρτών, πιστωτικών ή μη, κάνουν τις πληρωμές εύκολα και γρήγορα ενώ το προϊόν έρχεται στην πόρτα τους.

Όσο εύκολο και όμορφο και αν φαίνεται να είναι το ηλεκτρονικό εμπόριο, κρύβει κάποιους άσους στο μανίκι του, τους οποίους εμείς οι καταναλωτές πρέπει να γνωρίσουμε για να μην πέσουμε σε μπλόφες.

Είναι επτά (7) τα στοιχεία που πρέπει να αναζητούμε σε μία ιστοσελίδα μέσω της οποίας μπορούμε να αγοράσουμε προϊόντα. Να έχουμε στα υπόψη μας ότι όσα λιγότερα στοιχεία υπάρχουν και όσο πιο δύσκολα είναι να τα βρούμε σε μία ιστοσελίδα τόσο πιο αφερέγγυα είναι η εταιρεία που κρύβεται πίσω από την ιστοσελίδα και καλό θα ήταν να μην τη προτιμήσουμε για τις αγορές μας γιατί ενδέχεται να βρεθούμε προ εκπλήξεων είτε στο θέμα της πληρωμής είτε στο θέμα του προϊόντος που θα παραλαμβάναμε.

 

  1. Στοιχεία επικοινωνίας και αριθμός μητρώου: Αυτά συνήθως βρίσκονται στο κάτω μέρος της ιστοσελίδας, εκεί που σημειώνεται το copyright, ή στο κομμάτι που γράφει Πληροφορίες για την Εταιρεία. Σε αυτό το προαναφερθέν κομμάτι, θα πρέπει να σημειώνεται η επωνυμία της επιχείρησης, η έδρα της και τα τηλέφωνα επικοινωνίας της. Ιδανικά, θα πρέπει να αναφέρεται και ο αριθμός μητρώου ο οποίος σχετίζεται με το Μητρώο Προμηθευτών από απόσταση και στο οποίο πρέπει να είναι καταχωρημένοι δια νόμου όσοι προμηθευτές συνάπτουν συμβάσεις από απόσταση. Η καταχώρησή τους γίνεται μετά από αίτηση του ίδιου του προμηθευτή-εμπόρου με αποτέλεσμα πολύ λίγες εταιρίες σε σχέση με αυτές που υπάρχουν πραγματικά να έχουν κάνει τη διαδικασία και να έχουν όντως αριθμό μητρώου.
  2. Τιμή και στοιχεία του προϊόντος: Κάτω από ένα εικονιζόμενο προϊόν ή δίπλα σε αυτό θα βρούμε την τιμή στην οποία πουλιέται. Σε αυτή θα πρέπει να μας διευκρινίζεται αν συμπεριλαμβάνεται ο ΦΠΑ και πόσος είναι αυτός. Επίσης θα πρέπει να υπάρχει μια σύντομη περιγραφή του προϊόντος και τα τεχνικά στοιχεία αυτού αν υπάρχουν, έτσι ώστε να έχουμε μια ολοκληρωμένη εικόνα για την υποψήφια αγορά μας.
  3. Ασφάλεια συναλλαγών: Αυτό το κομμάτι έχει να κάνει με τους τρόπους πληρωμής. Οι τρόποι που εγγυώνται την ασφάλεια στις συναλλαγές είναι η χρήση προπληρωμένης κάρτας, η τραπεζική κατάθεση και η αντικαταβολή, δηλαδή η πληρωμή του ποσού στον διανομέα που θα φέρει το προϊόν. Για την χρήση πιστωτικής κάρτας πρέπει να αναφέρεται ρητώς ή ότι χρησιμοποιείται συγκεκριμένο λογισμικό που εγγυάται την ασφάλεια (SSL) ή ότι δεν περνάνε καθόλου από την εταιρεία τα στοιχεία της κάρτας σας.
  4. Προστασία προσωπικών δεδομένων: Οι εν λόγω εταιρείες θα πρέπει να εγγυώνται ότι τα προσωπικά σας δεδομένα είναι ασφαλή και δεν πρόκειται να τα κοινοποιήσουν σε τρίτους, εκτός βέβαια αν τους ζητηθεί από δικαστήριο.
  5. Κόστος και τρόπος μεταφοράς: Γράφονται συχνά και ως Τρόποι αποστολής. Σε αυτή την ενότητα εξηγείται λεπτομερειακά, ανάλογα με τον τρόπο που θα επιλέξει κανείς να παραλάβει το προϊόν που αγόρασε, και το αντίστοιχο κόστος. Αν είναι για παραλαβή στην διεύθυνση του αγοραστή τότε παίζει ρόλο και η τοποθεσία για τον υπολογισμό του τελικού κόστους.
  6. Επιστροφές και δικαίωμα υπαναχώρησης: Στο κομμάτι των επιστροφών μπορεί κάποιος εύκολα να μπερδευτεί μιας και συνηθίζονται πολλά διαφορετικά είδη «επιστροφών». Το σημαντικό είναι να δίνονται πολλές μέρες μετά την αγορά για δικαίωμα επιστροφής (σύμφωνα με το νόμο, 14 μέρες). Θα πρέπει να αναφέρεται και η λέξη υπαναχώρηση, το οποίο σημαίνει ότι επειδή είναι μια αγορά από απόσταση, έχουμε το δικαίωμα να μετανιώσουμε για αυτήν και να επιστρέψουμε το προϊόν άθικτο και στην αρχική του συσκευασία (και πάλι μέσα σε 14 μέρες).
  7. Εγγύηση προϊόντων: Δεν είναι απαραίτητη μια εγγύηση και έχει σχέση με το τι είδους προϊόντα πωλούνται. Αν είναι ηλεκτρικές συσκευές λόγου χάρη, πρέπει να έχουν εγγύηση του κατασκευαστή και να την αναφέρουν ρητώς ή να έχει εγγύηση το ίδιο το κατάστημα για αυτά και να την αναφέρει επίσης.

Ας έχουμε στο μυαλό μας ότι όταν αγοράζουμε από το διαδίκτυο, συνάπτουμε μια σύμβαση από απόσταση, υπογράφουμε δηλαδή ένα συμβόλαιο με τον έμπορο που το έχει φτιάξει εκείνος, γι’ αυτό και σε πολλές ιστοσελίδες γράφεται «Όροι σύμβασης». Σαφώς θα πρέπει να διαβάσουμε το συμβόλαιο που θα «υπογράψουμε» γιατί ό,τι ρήτρες μπαίνουν εκεί μπορεί να μας προστατεύουν από κακοτοπιές, μπορεί και όχι. Πολλά από αυτά που γράφονται εκεί έχουν και ενημερωτικό χαρακτήρα, οπότε αν και μπορεί να είναι λογικά, εμείς επειδή δεν τα γνωρίζουμε γκρινιάζουμε ότι μας κορόιδεψαν.

 

Και πάλι, αν θέλουμε να είμαστε συνειδητοποιημένοι και ενημερωμένοι πολίτες, να διαβάζουμε τις ιστοσελίδες, πριν αγοράσουμε στο διαδίκτυο.

 

Πηγές

www.efpolis.gr

www.saferinternet.gr

Αναζητήστε στην Οίκοpress

Βασίλης Τακτικός

Βασίλης Τακτικός - προσωπικός ιστότοπος

Επισκεφθείτε επίσης

 

bio trikala logo

ΑΜΚΕ Ερύμανθος

Social Activism

paratiritiriokp

solon

Ερύμανθος Κοινωφελής Εργασία

edo-mko

Επισκεφθείτε τα Blog Μας

TheBlogIconBlogger 

Πανελλήνιο Παρατηρητήριο

Βασίλης Τακτικός – Συγγράμματα για την Κοινωνική Οικονομία

Δημοσιογραφία Πολιτών

Συμμετοχική Δημοκρατία

Η Επανάσταση των Social Media

Πράσινες Πόλεις

Υδάτινοι Πόροι και Περιβάλλον

Διαδραστική Παιδεία μέσω της Τέχνης

Κοινωνικά Υποστηριζόμενη Γεωργία

Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας

Social Activism in the World

Κοινωνική Οικονομία

 

Συμπράττων φορέας

Περιφέρεια Αττικής