Ποιοι Είμαστε

Who's Online

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 174 επισκέπτες και κανένα μέλος

Newsletter

Γραφτείτε για τα νέα της οίκοpress.

Γίνε μέλος στο Facebook!

 

 ΑΜΚΕ Ερύμανθος

 Κοινωφελής Ερύμανθος Αθήνα

 Δημοσιογραφία Πολιτών

 Βιολογικά Προϊόντα

 Καταναλωτική Συνείδηση

 Οικοενέργεια

Ακολουθήστε μας στο Twitter...

Δημοσιογραφία των πολιτών. Αυτοπροσδιορισμός και αυτονομία στην επικοινωνία.

Γράφει η Έφη Κοσκώση

Κοινωνιολόγος

 

Πηγή: http://artfixmag.wordpress.c

 

Η Δημοσιογραφία των Πολιτών αφορά μια διαδικασία ενημέρωσης και επικοινωνίας που εκτελείται από τους πολίτες, δηλαδή τον κάθε έναν και την κάθε μία, και όχι από επαγγελματίες δημοσιογράφους. Αν και υπήρξε σε περιορισμένη κλίμακα και πριν τις τελευταίες κοσμοϊστορικές εξελίξεις της τεχνολογίας, εκτινάχθηκε ως διαδικασία με την ευρεία διάδοση του internet και την ανάπτυξη των λεγόμενων social media. Μέσω της εξέλιξης των διαδικτυακών μέσων επικοινωνίας, δημιουργήθηκαν οι συνθήκες που τη φιλοξενούν και της δίνουν ώθηση. Τα παραδοσιακά μέσα επικοινωνίας λόγω της δομής τους δεν κατάφεραν και ίσως και να μην ήθελαν να φιλοξενήσουν τη δημοσιογραφία των πολιτών. Μέσω της τεχνολογίας και ιδιαίτερα της εξάπλωσης του διαδικτύου, η δημοσιογραφία των πολιτών γίνεται κατά κάποιο τρόπο «μαζική». Ποια η διαφορά της όμως από τα παραδοσιακά Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας; Αν όντως μπορεί σήμερα να χαρακτηριστεί ως μαζική, ο όρος χρησιμοποιείται με τον ίδιο τρόπο όπως στα παραδοσιακά μέσα επικοινωνίας;

 

Παραδοσιακή δημοσιογραφία και δημοσιογραφία των πολιτών.

Κάποια από τα βασικά ερωτήματα της Κοινωνιολογίας των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας είναι: ποιος μεταδίδει το μήνυμα; γιατί επιλέχθηκε αυτό το μήνυμα; σε ποιον απευθύνεται; προς όφελός ποιου εκτυλίσσεται η διαδικασία της επικοινωνίας; Στα παραδοσιακά Μ.Μ.Ε. αυτός που μεταδίδει το μήνυμα στην πλειοψηφία των περιπτώσεων είναι ένας επιχειρηματικός όμιλος ή οργανισμός που λειτουργεί με τους όρους μιας κερδοσκοπικής εταιρείας. Με άλλα λόγια υπόκειται στους όρους λειτουργίας της αγοράς όπως ισχύουν στο πλαίσιο του κοινωνικού συστήματος του καπιταλισμού. Αυτομάτως ως εταιρεία κυρίαρχος σκοπός είναι η επίτευξη κέρδους και όχι η επικοινωνία και η ενημέρωση αυτές καθ’ αυτές. Το ποιος μεταδίδει το μήνυμα, το ποιος δηλαδή είναι ή έχει στην ιδιοκτησία του τον πομπό, στην ουσία απαντά και σε κάποια από τα υπόλοιπα ερωτήματα.

Αυτός που έχει τον πομπό επιλέγει το μήνυμα, τι θα γίνει είδηση και τι όχι. Τα κριτήρια της επιλογής, είναι δεδομένο σήμερα περισσότερο από ποτέ, πως σχετίζονται με τα αντίστοιχα συμφέροντα του εκάστοτε κατόχου. Συμφέροντα που διαπλέκονται με μια σειρά από παράγοντες. Παράγοντες οικονομικούς, είτε λόγω ανταγωνισμού με αντίστοιχες επιχειρήσεις του κλάδου, είτε λόγω προώθησης άλλων επιχειρηματικών οργανισμών άλλων κλάδων αλλά κοινών συμφερόντων με τον ιδιοκτήτη του πομπού. Παράγοντες πολιτικούς, είτε λόγω ιδεολογικής ταύτισης, είτε λόγω οικονομικής στήριξης από συγκεκριμένους ιδεολογικούς χώρους.

Τα παραδοσιακά Μ.Μ.Ε. επιθυμούν να απευθύνονται γενικά σε όλους. Για να μπορέσουν να σκιαγραφήσουν το προφίλ του κοινού τους εφευρίσκουν την έννοια του «απλού πολίτη», δηλαδή του μέσου όρου του πλήθους. Είναι γνωστό, βέβαια, πως όταν αναφερόμαστε σε ανθρώπους ο μέσος όρος συνήθως καταλήγει σε παραμόρφωση, κανένας άνθρωπος δεν χωράει σε αυτόν τον μέσο όρο. Πάντα κάποια επιθυμία του, κάποια επιλογή, κάποια ανησυχία του θα περισσεύει από το πρότυπο του μέσου όρου και θα αδυνατεί ο κάθε ένας και η κάθε μία ξεχωριστά να βρουν τον εαυτό τους μέσα σε αυτόν. Εν τέλει εφόσον ο ιδιοκτήτης του πομπού έχει συγκεκριμένα συμφέρονται και αφού το Μέσο Μαζικής Ενημέρωσης είναι εταιρεία με σκοπό το κέρδος, προς όφελος του κέρδους και των συγκεκριμένων συμφερόντων διεξάγεται και η διαδικασία της επικοινωνίας και της ενημέρωσης.

Στη πλειονότητα των περιπτώσεων, η δημοσιογραφία των πολιτών ασκείται για την ενημέρωση και την επικοινωνία γιατί σπάνια οι φορείς τους έχουν κέρδη και κυρίως οικονομικά.

 

Αναζητήστε στην Οίκοpress

Βασίλης Τακτικός

Βασίλης Τακτικός - προσωπικός ιστότοπος

Επισκεφθείτε επίσης

 

bio trikala logo

ΑΜΚΕ Ερύμανθος

Social Activism

paratiritiriokp

solon

Ερύμανθος Κοινωφελής Εργασία

edo-mko

Επισκεφθείτε τα Blog Μας

TheBlogIconBlogger 

Πανελλήνιο Παρατηρητήριο

Βασίλης Τακτικός – Συγγράμματα για την Κοινωνική Οικονομία

Δημοσιογραφία Πολιτών

Συμμετοχική Δημοκρατία

Η Επανάσταση των Social Media

Πράσινες Πόλεις

Υδάτινοι Πόροι και Περιβάλλον

Διαδραστική Παιδεία μέσω της Τέχνης

Κοινωνικά Υποστηριζόμενη Γεωργία

Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας

Social Activism in the World

Κοινωνική Οικονομία

 

Συμπράττων φορέας

Περιφέρεια Αττικής