Ποιοι Είμαστε

Who's Online

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 149 επισκέπτες και κανένα μέλος

Newsletter

Γραφτείτε για τα νέα της οίκοpress.

Γίνε μέλος στο Facebook!

 

 ΑΜΚΕ Ερύμανθος

 Κοινωφελής Ερύμανθος Αθήνα

 Δημοσιογραφία Πολιτών

 Βιολογικά Προϊόντα

 Καταναλωτική Συνείδηση

 Οικοενέργεια

Ακολουθήστε μας στο Twitter...

Χρήση βιοντίζελ για τα οχήματα και όχι μόνο.

Γράφει η Κωνσταντίνα Μπαλάσκα

Χημικός

Η τελευταία δεκαετία στην Ευρωπαϊκή Ένωση σηματοδοτείται από έντονες αλλαγές και συζητήσεις στο χώρο της ενέργειας. Είναι κάτι παραπάνω από σαφές, ότι το πετρέλαιο δεν αρκεί και για το λόγο αυτό έρχονται να «σώσουν την κατάσταση» οι ανανεώσιμες μορφές ενέργειας. Ένα κομμάτι αυτών, τα βιοκαύσιμα, ως εναλλακτική πηγή ενέργειας, βρίσκονται στο επίκεντρο των συζητήσεων παγκοσμίως με σημαντικά εξ αυτών την βιοαιθανόλη και το βιοντίζελ. Η βιοαιθανόλη φιλοδοξεί να αντικαταστήσει τη βενζίνη, ενώ το βιοντίζελ φυσικά το ντίζελ.

Σήμερα, το βιοντίζελ πρώτης γενιάς παράγεται κυρίως από ελαιούχους σπόρους καλλιεργειών όπως η ελαιοκράμβη, η σόγια και ο ηλίανθος, από δέντρα όπως ο φοίνικας και η καρύδα αλλά και από θάμνους όπως η jatropha. Τα παραγόμενα φυτικά λάδια μετατρέπονται με κατάλληλη επεξεργασία σε βιοντίζελ. Ένα σημαντικό πλεονέκτημα της διαδικασίας παραγωγής βιοντίζελ είναι ότι χρησιμοποιώντας ως πρώτη ύλη έλαια με διάφορες πηγές προέλευσης, παράγεται βιοντίζελ με ελάχιστες διαφορές όσον αφορά τα ποιοτικά του χαρακτηριστικά ως καύσιμο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να είναι δυνατό να χρησιμοποιηθούν διάφορα παρθένα φυτικά έλαια ή χρησιμοποιημένα τηγανητά λάδια ή ζωικά λίπη προερχόμενα από σφαγεία ζώων ή ακόμα και μίγματα των παραπάνω. Στον ανεπτυγμένο κόσμο, ο εθισμός των κοινωνιών στο έτοιμο γρήγορο φαγητό δημιουργεί τεράστιες ποσότητες χρησιμοποιημένων μαγειρικών λαδιών που θα μπορούσαν να αποτελέσουν μία πολύ φθηνή πρώτη ύλη για την παραγωγή βιοντίζελ. Το ποσοστό ανακύκλωσης και μετατροπής του καμένου τηγανέλαιου σε βιοντίζελ είναι πολύ υψηλό καθώς ανέρχεται σε 85% και άνω.

Τα πλεονεκτήματα του βιοντίζελ στο περιβάλλον είναι πολλά, λόγω του ότι δε συμβάλλει στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, μειώνει τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα, δεν περιέχει θείο το οποίο ευθύνεται για την όξινη βροχή και τον μαύρο καπνό στις εξατμίσεις των οχημάτων, είναι πλήρως βιοαποικοδομήσιμο, καίγεται καλύτερα και μειώνει τα κατάλοιπα της καύσης του κινητήρα. Δύναται να χρησιμοποιηθεί σε πετρελαιοκίνητα (ντιζελοκίνητα) οχήματα κάθε είδους: μικρά και μεγάλα, ιδιωτικής ή επαγγελματικής χρήσης (λεωφορεία, φορτηγά κ.τ.λ.), στα μέσα μαζικής μεταφοράς, σε γεωργικά μηχανήματα, σε συστήματα κεντρικής θέρμανσης, στην παραγωγή ηλεκτρισμού και σε ντιζελοκινητήρες θαλάσσης.

Στην Ελλάδα, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή οδηγία 2003/30/ΕΚ -η οποία από το 2005 είναι και Ελληνικός νόμος- υπάρχει υποχρέωση χρήσης του βιοντίζελ σε μίγματα 2% το 2005 και 5,75% το 2010. Τα πιο διαδεδομένα μίγματα βιοντίζελ είναι το Β5 στην Ευρώπη και το Β20 στις Ηνωμένες Πολιτείες (δηλαδή μίγματα ντίζελ-βιοντίζελ με περιεκτικότητα σε βιοντίζελ 5% και 20% αντίστοιχα). Στη Γερμανία, βέβαια, χρησιμοποιείται στα οχήματα και καθαρό Β100 βιοντίζελ.

Γενικά, οι κανόνες και οι διαδικασίες που διέπουν την αποθήκευση του βιοντίζελ είναι όμοιοι με αυτούς που ισχύουν για το ντίζελ. Αυτό συνεπάγεται ότι δεν απαιτούνται σημαντικές αλλαγές σε θέματα υποδομών. Το βιοντίζελ πρέπει να αποθηκεύεται σε καθαρό, ξηρό, σκοτεινό περιβάλλον μέσα σε δεξαμενές φτιαγμένες από χάλυβα, αλουμίνιο, Teflon. Σε σύγκριση με το ντίζελ, το βιοντίζελ είναι πιο επιρρεπές σε ανάπτυξη βακτηρίων και μυκήτων λόγω της οργανικής του φύσης. Επομένως, είναι απαραίτητο μερικές φορές, ιδιαίτερα σε θερμά κλίματα όπως στην Ελλάδα, να προστίθενται στο αποθηκευμένο ντίζελ μικρές ποσότητες χημικών ουσιών ώστε να περιορίζεται η ανάπτυξη των μολυσματικών μικροοργανισμών. Ο ιδανικός χρόνος αποθήκευσης του βιοντίζελ είναι οι 6 μήνες, όπως και στο ντίζελ.

Υπάρχουν αρκετά καλά παραδείγματα δήμων στην Ελλάδα που κατανόησαν τη χρησιμότητα των βιοκαυσίμων και επιχείρησαν να τα χρησιμοποιήσουν. Η Περιφέρεια Κρήτης ολοκλήρωσε με επιτυχία το Ευρωπαϊκό καινοτομικό πρόγραμμα χρήσης του βιοντίζελ σε μέσα μαζικής μεταφοράς. Αυτόματο μηχάνημα μετατροπής καμένων λαδιών και μαγειρικού λίπους σε βιοντίζελ αγοράστηκε στον Δήμο Αγιάς, στη Λάρισα. Το παραγόμενο βιοκαύσιμο τροφοδοτεί τα μηχανήματα του δήμου ή μοιράζεται στους αγρότες καθώς αποτελεί άριστο υποκατάστατο του πετρελαίου για τα τρακτέρ. Και άλλοι δήμοι έχουν παραδειγματιστεί, όπως ο Δήμος Θάσου και ο Δήμος Μεσολογγίου. Επίσης, οι δήμοι Νεάπολης-Συκεών, Κοζάνης και Βοΐου έχουν υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με το εργαστήριο Θερμικών Συστημάτων και Βιοκαυσίμων του τμήματος Μηχανολογίας του Α.Τ.Ε.Ι. Δυτικής Μακεδονίας.

Η βασική ιδέα για το εγχείρημα του βιοντίζελ έχει ως εξής:

  • Προωθητικές καμπάνιες για την ενημέρωση των πολιτών σχετικά με την χρήση των χρησιμοποιημένων λαδιών για την παραγωγή βιοντίζελ.
  • Τοποθέτηση κάδων συλλογής τηγανελαίων σε κεντρικά σημεία σε κάθε δήμο της Περιφέρειας Αττικής λόγου χάρη σε σουπερμάρκετ, έτσι ώστε οι πολίτες να μπορούν να ρίχνουν εκεί το χρησιμοποιημένο λάδι που έχουν μαζέψει. Καθιέρωση κλιμακίων που θα μαζεύουν τηγανέλαια ανά τακτά χρονικά διαστήματα από τουριστικές επιχειρήσεις, εστιατόρια και γενικά από χώρους εστίασης.
  • Αγορά εξοπλισμού για την παραγωγή βιοντίζελ. Εκπαίδευση προσωπικού για τη χρήση αυτού.
  • Δημιουργία σχεδίου δράσης για το που θα διατίθεται το παραγόμενο βιοντίζελ: ίσως σε μέσα μαζικής μεταφοράς, ίσως σε αγρότες για τα μηχανήματα τους, ίσως για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και τροφοδότηση με αυτήν άτομα που έχουν ανάγκη.

Το βιοντίζελ μπορεί αποδεδειγμένα να συμμετάσχει σε ένα κάποιο ποσοστό στις αστικές συγκοινωνίες και στην παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος. Το γεγονός ότι για να φτιαχτεί αυτό το βιοκαύσιμο μπορούν να χρησιμοποιηθούν οικιακά απόβλητα, τα οποία αλλιώς θα μόλυναν τον υδροφόρο ορίζοντα και γενικότερα το ευρύτερο αστικό περιβάλλον, καθιστά το βιοντίζελ πολύ χρήσιμο για μία πόλη όπως η Αθήνα.


Πηγές:

1. www.crete-region.gr/greek/energy

2. http://vivliothmmy.ee.auth.gr/27

3. www.econews.gr/2012/03/19/viodiesel-tiganelaio-dimoi

Αναζητήστε στην Οίκοpress

Βασίλης Τακτικός

Βασίλης Τακτικός - προσωπικός ιστότοπος

Επισκεφθείτε επίσης

 

bio trikala logo

ΑΜΚΕ Ερύμανθος

Social Activism

paratiritiriokp

solon

Ερύμανθος Κοινωφελής Εργασία

edo-mko

Επισκεφθείτε τα Blog Μας

TheBlogIconBlogger 

Πανελλήνιο Παρατηρητήριο

Βασίλης Τακτικός – Συγγράμματα για την Κοινωνική Οικονομία

Δημοσιογραφία Πολιτών

Συμμετοχική Δημοκρατία

Η Επανάσταση των Social Media

Πράσινες Πόλεις

Υδάτινοι Πόροι και Περιβάλλον

Διαδραστική Παιδεία μέσω της Τέχνης

Κοινωνικά Υποστηριζόμενη Γεωργία

Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας

Social Activism in the World

Κοινωνική Οικονομία

 

Συμπράττων φορέας

Περιφέρεια Αττικής